Οργή και αγανάκτηση προκαλεί η αποκάλυψη πως παιδιά με ειδικές ανάγκες και επιβάτες με σοβαρά προβλήματα υγείας ταξιδεύουν στα γκαράζ επιβατηγών-οχηματαγωγών πλοίων ανοικτού τύπου της γραμμής Θάσου – Κεραμωτής εν μέσω καύσωνα.
Από τον Βασίλη Τζήμτσο
Τις εικόνες ντροπής από την απάνθρωπη μεταχείριση αποτύπωσε φωτογραφικό ντοκουμέντο που δείχνει ανάπηρο παιδί και τη συνοδό του το απόγευμα της Τρίτης στοιβαγμένους στο γκαράζ, μαζί με τα οχήματα, επί σχεδόν μία ώρα κάτω από τον καυτό ήλιο μέχρι να αποβιβαστούν στην Κεραμωτή, καθώς στο πλοίο δεν υπάρχει ειδική μπάρα για να ανέβει το αγόρι με το καροτσάκι του στο σαλόνι ή στο κατάστρωμα.
Το εξοργιστικό περιστατικό δημοσιοποίησε μέσω των social media άλλη επιβάτιδα που ταξίδευε με το πλοίο «Ιωάννης Σοφία», της Thassos Seaways.
«Ακόμα μια φορά ντράπηκα που είμαι άνθρωπος. Ενα άτομο σε αμαξίδιο και η συνοδός του ταξίδευαν μαζί με τα αυτοκίνητα γιατί προφανώς δεν υπάρχει τρόπος να ανέβει το αμαξίδιο στον χώρο των επιβατών» ανέφερε στην ανάρτησή της η Εύη Ζουμπουλίδου, η οποία δημοσίευσε φωτογραφία από το παιδί με τη συνοδό του στο γκαράζ του καραβιού.
«Χρόνια τώρα η ίδια ιστορία: Ηλικιωμένοι, άτομα με κινητικά προβλήματα δεν μπορούν να ταξιδέψουν σαν άνθρωποι γιατί δεν υπάρχει πρόβλεψη γι’ αυτά. Γιατί; Ποιος υπεύθυνος μπορεί να απαντήσει;» αναρωτήθηκε.
Με εντολή του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλη Κικίλια, η λιμενική Αρχή Καβάλας έχει κινήσει τη διαδικασία επιβολής κυρώσεων για παράβαση των διατάξεων του Γενικού Κανονισμού Λιμένα σε βάρος του πλοιάρχου και των υπευθύνων φόρτωσης του πλοίου.
Παράλληλα, έγιναν αυστηρές συστάσεις στον πλοίαρχο, καθώς δεν έλαβε κατάλληλη μέριμνα για την τοποθέτηση του ανάπηρου αγοριού και της συνοδού του σε χώρο κατάλληλα διαμορφωμένο.
Ομως οι συστάσεις αποδεικνύονται… ευχολόγια, καθώς το πρόβλημα είναι γνωστό εδώ και χρόνια.
Μάλιστα πριν από έναν χρόνο, στις 25 Ιουνίου 2024, η «Espresso» είχε φέρει στο φως άλλο φωτογραφικό ντοκουμέντο με παιδί ΑμεΑ που ταξίδευε κάτω από τον καυτό ήλιο στο γκαράζ επιβατηγού-οχηματαγωγού πλοίου της ίδιας πορθμειακής γραμμής, κατά παράβαση του ισχύοντος κανονισμού αλλά και της ανθρωπιάς.
Η Γεωργία Πραστάνη, που δεν άντεξε την απάνθρωπη μεταχείριση του παιδιού ΑμεΑ σε επιβατηγό πλοίο και κοινοποίησε το ντοκουμέντο της ντροπής σε μια χώρα που ζει από τον τουρισμό, είχε μιλήσει στην «Espresso» σε μια προσπάθεια να ακουστεί από την Πολιτεία αυτή η ευάλωτη κατηγορία επιβατών.
«Δυστυχώς, από το 2019 που γνωρίζω, διότι κάνω συχνά το δρομολόγιο, είναι η ίδια κατάσταση. Υπάρχουν και αντίστοιχες καταγγελίες επιβατών ΑμεΑ γι’ αυτήν την κατάντια που ζούμε» μας είχε πει. Εναν χρόνο μετά η κατάσταση παραμένει η ίδια. Από την πλευρά του, ο υπουργός Ναυτιλίας Β. Κικίλιας δήλωσε χθες πως «δεν μπορεί να είναι ανεκτή αυτή συμπεριφορά. Είναι αντιεπαγγελματική, ειδικά όταν έχει να κάνει με συνανθρώπους μας με ιδιαίτερα προβλήματα, κινητικές δυσκολίες. Ο κανονισμός απαγορεύει την παραμονή οποιουδήποτε στο γκαράζ κατά τη διάρκεια του απόπλου», προαναγγέλλοντας την επιβολή προστίμου χιλιάδων ευρώ στην πλοιοκτήτρια εταιρία.
Ομως δεν είναι το μοναδικό περιστατικό μετακίνησης επιβατών στο γκαράζ πλοίου.
Μία ημέρα πριν μια καρδιοπαθής και νεφροπαθής, η οποία επέστρεφε εξαντλημένη έπειτα από ημέρες νοσηλείας στη Θεσσαλονίκη και ενώ πρόκειται να υποβληθεί σε χειρουργείο ανοιχτής καρδιάς, ταξίδεψε καθισμένη σε πλαστική καρέκλα εν μέσω αφόρητης ζέστης στο γκαράζ άλλου πλοίου της ίδιας πορθμειακής γραμμής. «Το πλήρωμα ούτε εκπαιδευμένο ήταν, ούτε ενδιαφερόταν. Κανείς δεν ήξερε πώς λειτουργεί ο μηχανισμός για άτομα με αναπηρία ή απλώς δεν μπήκε στον κόπο.
(…) Η μητέρα μου ταπεινώθηκε και μαζί της κι εμείς από ανθρώπους που δεν έχουν καμία σχέση με την έννοια του σεβασμού και της ανθρωπιάς» κατήγγειλε σε ανάρτησή της η κόρη της καρδιοπαθούς.
Από την πλευρά της, η πλοιοκτήτρια εταιρία απάντησε ότι το πλήρωμα του φεριμπότ προσφέρθηκε να μεταφέρει το ανάπηρο παιδί στο κλιματιζόμενο σαλόνι με χειροκίνητο καρότσι, αλλά το παιδί και η συνοδός του αρνήθηκαν.
Ως προς την καρδιοπαθή και νεφροπαθή γυναίκα, η οποία επίσης ταξίδεψε στο γκαράζ πλοίου, η εταιρία ανακοίνωσε ότι «δεν ενημερωθήκαμε ότι η κυρία επιθυμεί τη μεταφορά της στον επάνω όροφο».