Παραλίγο τραγωδία προχθές το απόγευμα, όταν το επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο «Παναγία Παραβουνιώτισσα» προσέκρουσε σε ξέρα σε θαλάσσια περιοχή των Νέων Στύρων, με το πλήρωμα να αφήνει αβοήθητους τους επιβάτες, οι οποίοι ενημέρωσαν μόνοι τους το Λιμενικό και στήθηκε επιχείρηση για τη διάσωσή τους.
Η ιστορία επαναλαμβάνεται με διαφορετικούς πρωταγωνιστές και ευτυχώς χωρίς θύματα, όπως πριν από 25 χρόνια, όταν το φεριμπότ «Εξπρές Σαμίνα» προσέκρουσε τον Σεπτέμβριο του 2000 στις βραχονησίδες Πόρτες. Και τότε ακολούθησαν στιγμές πανικού, με τους ναυτικούς να αφήνουν αβοήθητους και χωρίς καμία ενημέρωση τους επιβάτες, με τραγικό απολογισμό 80 νεκρούς.
Από τότε είχε τεθεί επί τάπητος το πρόβλημα φωτοσήμανσης των βραχονησίδων και υφάλων που είναι χαρτογραφημένοι, αλλά δεν έχουν φωτισμό για την αποτροπή ατυχήματος. Αυτή τη φορά η… Παναγιά έβαλε το χέρι της, καθώς το ατύχημα έγινε μέρα και όχι νύχτα, κάτι που θα δυσχέραινε την επιχείρηση διάσωσης των επιβατών και των ναυτικών… Αν και πρόκειται για χαρτογραφημένο ύφαλο με το όνομα Γλάρος, οι υπεύθυνοι του πλοίου που εκτελούσε καθημερινά το δρομολόγιο της γραμμής από τα Νέα Στύρα προς την Αγία Μαρίνα δεν έδειξαν την απαιτούμενη προσοχή και προσέκρουσε στην ξέρα μόλις δέκα λεπτά μετά την αναχώρησή του από το λιμάνι.
Επί μιάμιση ώρα μετά την πρόσκρουση το πλοίο παρέμενε ακινητοποιημένο, αλλά ο πλοίαρχος και το εννεαμελές πλήρωμα δεν ενημέρωσαν τους ταξιδιώτες για το τι είχε συμβεί. Οι 105 επιβάτες έψαξαν και βρήκαν μόνοι τους τα σωσίβια, ενώ ειδοποίησαν το Λιμενικό, που έστησε επιχείρηση με πλοίο ανοιχτής θαλάσσης, δύο περιπολικά, ιδιωτικά σκάφη και μεγαλύτερο επιβατηγό πλοίο που έσπευσαν για τον απεγκλωβισμό τους. Το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Ερευνας και Διάσωσης του Λιμενικού, έπειτα από επανειλημμένες προσπάθειες, κατάφερε να επικοινωνήσει τηλεφωνικά με τον εξαφανισμένο πλοίαρχο περίπου δέκα λεπτά μετά την πρόσκρουση στην ξέρα!
Το καλό ήταν πως εκείνη την ώρα οι άνεμοι δεν ξεπερνούσαν τα πέντε μποφόρ, καθώς οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες θα δυσχέραιναν την επιχείρηση εγκατάλειψης του προσαραγμένου πλοίου. Το «Παναγία Παραβουνιώτισσα», μήκους 68 μέτρων και πλάτους 15 μέτρων, χτίστηκε σε ναυπηγεία του Περάματος το 2018. Εχει χωρητικότητα περίπου 90 οχημάτων και 500 επιβατών και ανήκει στους πλοιοκτήτες Βασίλη Δεληγιάννη και Γιάννη Παρασκευά.
Κανένα σήμα κινδύνου
Ερωτήματα ανακύπτουν γιατί ο πλοίαρχος, που έχει συλληφθεί από το Λιμενικό, δεν εξέπεμψε σήμα κινδύνου, ενώ και η πλοιοκτήτρια εταιρία δεν ενδιαφέρθηκε να προχωρήσει στις απαιτούμενες ενέργειες αποκόλλησης του πλοίου από την ξέρα, με αποτέλεσμα να παραμένουν και χθες εγκλωβισμένα στο γκαράζ του τα οχήματα και οι αποσκευές πολλών επιβατών. Για τον λόγο αυτό οι λιμενικοί ενημέρωσαν την Εισαγγελία για να σχηματιστεί δικογραφία σε βάρος των υπευθύνων του πλοίου. Τελικά χθες το απόγευμα, 20 ώρες μετά το ατύχημα, άρχισε επιχείρηση για την αποκόλληση του πλοίου από την ξέρα με τη βοήθεια ρυμουλκών.
«Μας άφησαν στην τύχη μας»
Oσα έζησαν οι 105 επιβάτες, ανάμεσα στους οποίους ηλικιωμένοι και πολλά παιδιά, όταν το επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο ανοιχτού τύπου «Παναγία Παραβουνιώτισσα» προσέκρουσε σε ξέρα και το πλήρωμα τους άφησε στην… τύχη τους, αποτυπώνονται σε φωτογραφίες ντοκουμέντα και μαρτυρίες. Οι περιγραφές επιβατών για την περιπέτεια που έζησαν εν πλω είναι συγκλονιστικές.
«Στα 10 λεπτά τρανταχτήκαμε και το φεριμπότ σταμάτησε σε ξέρα. Εχει πάρει κλίση. Εχουν έρθει βαρκούλες και γεμίζουν με κόσμο. Εχουν όλοι σωσίβια. Δεν μας είχαν ενημερώσει περί τίνος πρόκειται. Επιστρέφουμε στα Στύρα με βαρκούλες» περιέγραψε επιβάτιδα εν μέσω της επιχείρησης εκκένωσης του πλοίου. Οι ταξιδιώτες καταγγέλλουν πως δεν υπήρξε καμία ενημέρωση από το πλήρωμα ή τον καπετάνιο. «Δεν δόθηκε καμία ενημέρωση. Μόνοι μας βρήκαμε τα σωσίβια. Ξαφνικά μας είπε ο καπετάνιος να κατεβούμε στις βάρκες. Είδαμε έναν ελιγμό του καπετάνιου και αμέσως ακούστηκε το χτύπημα πάνω στα βράχια. Το πλήρωμα ήταν τρομοκρατημένο» διηγήθηκε χθες η επιβάτιδα Αθηνά Αποστολοπούλου, σημειώνοντας: «Περιμένουμε στο λιμάνι των Νέων Στύρων, δεν μας έχει προσεγγίσει κάποιος εδώ από την εταιρία να ζητήσει ένα συγγνώμη».
«Κανείς απολύτως, το τονίζω, δεν ήρθε να μας κάνει την οποιαδήποτε ενημέρωση (…) Κανένας μας δεν είχε ψυχραιμία. Φοβηθήκαμε όλοι, γιατί ήμασταν στο άγνωστο τελείως. Την ανησυχία μας την ενέτεινε ακόμα περισσότερο το γεγονός ότι δεν εμφανιζόταν κανείς, για να αισθανθούμε κάποια ασφάλεια, ότι κάποιος θα είναι εδώ να μας βοηθήσει» πρόσθεσε, αναφέροντας πως η εγκατάλειψη του πλοίου έγινε από το γκαράζ, από μία τηλεσκοπική σκάλα. Ο κόσμος ανέβαινε σε αυτήν και πηδούσε μέσα στα σκάφη που είχαν σπεύσει. Σε βίντεο που είδε το φως της δημοσιότητας ακούγονται επιβάτες να λένε: «Το καράβι χτύπησε σε ξέρα. Εχει γείρει. Κανείς δεν εμφανίστηκε. Δεν βγήκε καμία ανακοίνωση. Τα σωσίβια τα πήρε μόνος του ο κόσμος κάτω από τα καθίσματα. Δεν έχει εμφανιστεί κανένας από το πλήρωμα». Ανάμεσα στους επιβάτες ήταν ηλικιωμένοι, υπέρβαροι και άτομα με κινητικά προβλήματα που δεν μπορούσαν να μετακινηθούν με ευκολία.
Υπήρχαν και ΑμεΑ
«Είδα το πλοίο να έχει προσαράξει. Κάποιοι ήταν σε πανικό, άλλοι ήταν ψύχραιμοι. Ηλικιωμένοι, υπέρβαροι, ΑμεΑ μέσα στο πλοίο… ήταν μια επικίνδυνη κατάσταση» περιγράφει ο Βασίλης Ορφανός, πρώην πρόεδρος της Ελληνικής Ομάδας Διάσωσης Αττικής, που έσπευσε σε βοήθεια με σκάφος, καθώς μέσα στο πλοίο ήταν τα δύο παιδιά του.
«Καυτά» ερωτήματα που ζητούν άμεσα απαντήσεις: «Ανοχύρωτες θαλάσσιες περιοχές χωρίς σήμανση»
Τους κινδύνους για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας που εγκυμονούν ύφαλοι που είναι χαρτογραφημένοι αλλά όχι με φωτεινή σήμανση, επισημαίνει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Πληρωμάτων Ιδιωτικών και Επαγγελματικών Θαλαμηγών Γιώργος Βάλλης με αφορμή την προσάραξη του πλοίου «Παναγία Παραβουνιώτισσα» σε ξέρα στα Νέα Στύρα.

«Οπως γνωρίζουμε, η ξέρα ήταν χαρτογραφημένη, ενώ στο σημείο δεν υπάρχει καμία απολύτως σήμανση που να δηλώνει την ύπαρξή της» τόνισε ο κ. Βάλλης, επισημαίνοντας πως η άμεση κινητοποίηση του Λιμενικού και ιδιωτικών σκαφών αποσόβησε τα χειρότερα. «Ομως τα ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα: Γιατί υπάρχει μη σημασμένο υποθαλάσσιο εμπόδιο σε γραμμή καθημερινής ναυσιπλοΐας; Γιατί έπρεπε να φτάσουμε στο όριο για να τεθεί θέμα σήμανσης; Γιατί οι επιβάτες καταγγέλλουν καθυστερήσεις, πανικό και έλλειψη συντονισμού κατά την εκκένωση; Το περιστατικό ανέδειξε σοβαρά κενά στην ασφάλεια της γραμμής, που εξυπηρετεί εκατοντάδες πολίτες, τουρίστες και οχήματα. Είναι απαραίτητο να τοποθετηθούν φωτεινοί, ευκρινείς σημαντήρες τόσο κατά τη διάρκεια της μέρας όσο και της νύχτας στα επικίνδυνα σημεία, όπως προβλέπεται από τους διεθνείς κανονισμούς. Η περιοχή δεν μπορεί να μείνει άλλο χωρίς προστασία» επισημαίνει.
Με αφορμή το ναυτικό ατύχημα, ο πρόεδρος των πληρωμάτων θαλαμηγών τονίζει την επείγουσα ανάγκη άμεσης τοποθέτησης ειδικών σημαντήρων σε σημείο ανάμεσα στους Παξούς και Αντίπαξους, όπου παρατηρείται το ίδιο επικίνδυνο φαινόμενο. «Δυστυχώς, το χθεσινό (σ.σ.: προχθεσινό) περιστατικό ήταν μόνο η αρχή. Υπάρχουν κι άλλα σημεία με παρόμοιους κινδύνους για τη ναυσιπλοΐα, που παραμένουν χωρίς τη στοιχειώδη σήμανση» ανέφερε χθες σε δηλώσεις του.