Πέθανε η Ντάιαν Κίτον σε ηλικία 79 ετών στο σπίτι της στην Καλιφόρνια.
- Από τη Βάσω Λιόκαυτου
Ξεκίνησε την καριέρα της στο θέατρο και έκανε το ντεμπούτο της στον κινηματογράφο το 1970. Απέκτησε παγκόσμια φήμη όταν ερμήνευσε τον ρόλο της Κέι Κορλεόνε στην ταινία του Φράνσις Φορντ Κόπολα «Ο νονός (The Godfather, 1972)» πλάι στους Μάρλον Μπράντο και Αλ Πατσίνο.
Αλλά οι ταινίες που την καθιέρωσαν στο κινηματογραφικό στερέωμα ήταν εκείνες στις οποίες συμπρωταγωνίστησε με τον Γούντι Άλεν, με τον οποίο είχε μακροχρόνια σχέση. Η πρώτη τους ταινία μαζί ήταν το «Ωραίος και σέξι (Play it Again Sam, 1972)» του Χέρμπερτ Ρος, ενώ έπειτα ο Γούντι Άλεν τη σκηνοθέτησε στις ταινίες «Ο υπναράς (Sleeper, 1973)» και «Ο ειρηνοποιός (Love and Death)» που ανέδειξαν το κωμικό της ταλέντο.
Η τέταρτή της συνεργασία με τον Γούντι Άλεν στην ταινία «Νευρικός εραστής (Annie Hall, 1977)», της οποίας ο τίτλος παραπέμπει στο πραγματικό επώνυμο της ηθοποιού (Χωλ), της χάρισε το Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου. Ακολούθησαν άλλες δυο συνεργασίες με τον Γούντι Άλεν οι ταινίες «Εσωτερικές σχέσεις (Interiors, 1978)» και «Μανχάταν (Manhattan, 1979)». Μετά το τέλος της ταινίας «Μανχάταν» η Ντάιαν Κίτον κι ο Γούντι Άλεν διέκοψαν την επιτυχημένη τους συνεργασία, η ηθοποιός διεύρυνε τους κινηματογραφικούς της ορίζοντες κι ήταν έτοιμη να δεχτεί νέους ρόλους φοβούμενη ότι ένας χαρακτήρας τόσο δυνατός όσο η Άννι Χωλ, θα τυποποιούσε τους ρόλους που θα της προσέφεραν στη συνέχεια.
Με τη βοήθεια του Γουόρεν Μπίτι, με τον οποίο είχε ερωτική σχέση από το 1979, επέστρεψε στους δραματικούς ρόλους υποδυόμενη τη Λουίζ Μπράιαντ, σύζυγο του δημοσιογράφου και δημιουργού του Κομμουνιστικού Κόμματος Ηνωμένων Πολιτειών στην ταινία του Μπίτι Οι κόκκινοι (Reds) η ταινία της απέφερε άλλη μια υποψηφιότητα για Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου αλλά έχασε από την Κάθριν Χέπμπορν για την ταινία Στη χρυσή λίμνη (On Golden Pond).
Άλλοι σημαντικοί δραματικοί ρόλοι στην καριέρα της ήταν το Αναζητώντας τον κύριο Γκούντμπαρ (Looking for Mr. Goodbar, 1977), Το πάθος της κυρίας Σοφέλ (Mrs. Soffel, 1984) και Σταγόνες αγάπης (Marvin’s Room) για την οποία έλαβε την τρίτη της υποψηφιότητα για Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου.
Επιτυχημένοι της κωμικοί ρόλοι ήταν επίσης στις ταινίες Baby Boom, 1987, Ο μπαμπάς της νύφης (Father of the Bride, 1991) και Κλαμπ χωρισμένων γυναικών (The First Wives Club, 1996) όπου συμπρωταγωνίστησε με τις Μπέτι Μίντλερ και Γκόλντι Χον. Το 1993 συνεργάστηκε για άλλη μια φορά με τον μέντορά της Γούντι Άλεν στην ταινία του Μυστηριώδεις φόνοι στο Μανχάταν (Manhattan Murder Mystery). Η επιτυχημένη της πορεία συνεχίστηκε και κατά τη δεκαετία του 2000, όταν έλαβε την τέταρτή της υποψηφιότητα για Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου για την ταινία Κάλλιο αργά παρά αργότερα (Something’s Gotta Give) όπου εμφανίστηκε πλάι στον Τζακ Νίκολσον και με τη συμμετοχή της στην ταινία Η πέτρα του σκανδάλου (The Family Stone, 2005).
Οι ταινίες στις οποίες πρωταγωνίστησε η Ντάιαν Κίτον έχουν κάνει εισπράξεις ανώτερες του 1,1 δισεκατομμυρίου στη Βόρεια Αμερική, ενώ η ίδια εκτός από την ενασχόλησή της με τον κινηματογράφο ήταν φωτογράφος, συγγραφέας και ενίοτε τραγουδίστρια.
Στα 50 της αποφάσισε να γίνει μητέρα χωρίς ποτέ να παντρευτεί. Υιοθέτησε το 1996 ένα κοριτσάκι και ένα αγοράκι λίγο αργότερα που ήταν όλη της η ζωή.

«Η απόφασή μου συνδέεται με τη μητέρα μου, για εμένα όλα συνδέονται. Αγαπώ τον πατέρα μου, φυσικά, είναι αυτονόητο. Όμως εκείνη ήταν πάντα εκεί και εκείνος πάντα δούλευε. Δούλευε σκληρά και ήταν πολύ ενδιαφέρων. Είχε τέσσερα παιδιά. Εγώ ήμουν η πρωτότοκη. Είδα πόσα πολλά άφησε πίσω. Όταν μετακομίσαμε στη Santa Ana, τελείωσε. Δεν δοκίμαζε πράγματα. Νιώθω πως επέλεξε την οικογένεια πάνω από τα όνειρά της.

Και ήταν απλά η καλύτερη μητέρα, όμως πιστεύω πως είναι ο λόγος που δεν παντρεύτηκα. Παρεμπιπτόντως, κανείς δεν μου ζήτησε ποτέ να τον παντρευτώ, επίσης, έτσι αυτό θα ήταν μια καλή απάντηση. Θα έπρεπε να είχα ξεκινήσει με αυτό και να είχα τελειώσει. Η μητρότητα είναι η πιο ταπεινή εμπειρία που έζησα ποτέ. Ξόδεψα τόσο χρόνο να ανησυχώ για το εάν ένας άνδρας με αγαπάει ή όχι. Ανακάλυψα πως το να μεγαλώνεις ένα παιδί ήταν η πιο ανθρώπινη αγάπη από όλες. Είναι άνευ όρων», είχε πει σε συνέντευξή της.
Κι αν κάποιος έχει κάτι να πει για εκείνη πέρα από το αστείρευτο ταλέντο της είναι πως ήταν η γυναίκα που δεν ακολούθησε κανόνες αλλά τους έφτιαξε!