Τέλος εποχής για τον Λέο Λέανδρος.

- Από τον Ηλία Μαραβέγια
Ο εμβληματικός καλλιτέχνης, ο οποίος δημιούργησε μερικά από τα πιο αγαπημένα διεθνή hits τόσο για τη διάσημη κόρη του Βίκυ Λέανδρος, της οποίας υπήρξε παραγωγός, εκπαιδευτής και ουσιαστικός μέντορας τα πρώτα χρόνια της πορείας της, όσο και για τη Νάνα Μούσχουρη, τον Ντέμη Ρούσσο, τον Χούλιο Ιγκλέσιας και πολλούς ακόμη αστέρες της μουσικής, έφυγε από τη ζωή το βράδυ της 31ης Οκτωβρίου σε ηλικία 102 ετών.
Εχοντας πουλήσει πάνω από 200.000.000 δίσκους παγκοσμίως, με τραγούδια που έχουν ερμηνεύσει και διασκευάσει περίπου 400 καλλιτέχνες ανά την υφήλιο, ο Λέανδρος Παπαθανασίου, όπως ήταν το κανονικό του όνομα, ζούσε εδώ και πολλά χρόνια στο Πευκί Ευβοίας μαζί με τη δεύτερη σύζυγό του, Βενετία. Εκεί πρόκειται να τελεστεί και η κηδεία του σε στενό συγγενικό και φιλικό κύκλο.
«Η μουσική υπήρχε πάντα στη ζωή μου. Μεγάλωσα σε μια οικογένεια όπου όλα τα μέλη της τραγουδούσαν. Δεν θα ξεχάσω τα μεσημέρια μας, που ο πατέρας μου έπαιρνε την κιθάρα και τραγουδούσε, κυρίως κλέφτικα δημοτικά, και όλοι γινόμασταν μια παρέα και τον συνοδεύαμε» είχε δηλώσει, μεταξύ άλλων, ο Λέο Λέανδρος στην τελευταία του συνέντευξη στην «Espresso», τον Σεπτέμβριο του 2024.
«Από τα πρώτα χρόνια της εφηβείας μου είχα τρέλα με την τζαζ. Λάτρευα τον Μπινγκ Κρόσμπι και τον Φρανκ Σινάτρα. Την πρώτη φορά, λοιπόν, με ανέβασε ο Γιώργος Οικονομίδης στη σκηνή της Αίγλης Ζαππείου, τον Ιούλιο του 1940» είχε προσθέσει αναφορικά με την πρώτη του εμφάνιση μπροστά σε κοινό. Ακολούθησαν ο Ελληνοϊταλικός Πόλεμος και η Κατοχή.
«Ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος σημάδεψε καθοριστικά τη ζωή όλων εμάς που τον ζήσαμε. Τον χειμώνα του ’42 ήταν η μοναδική φορά που έχασα την αισιοδοξία μου. Υποφέραμε από την πείνα. Ηταν μια εφιαλτική περίοδος» είχε εξομολογηθεί στην ίδια συνέντευξη, συμπληρώνοντας ότι η μουσική, που δεν τον πρόδωσε ποτέ, ήταν και τότε το στήριγμά του.

Η καριέρα του Λέο Λέανδρος πήρε ανοδική πορεία μεταπολεμικά. Συνεργάστηκε με τους Γιώργο Μουζάκη, Γιώργο Οικονομίδη, Ζακ Ιακωβίδη, Νίκι Γιάκοβλεφ, Φώτη Πολυμέρη, Δανάη, Μίμη Πλέσσα και άλλες σημαντικές καλλιτεχνικές φυσιογνωμίες της εποχής. Ηταν μάλιστα ο πρώτος ερμηνευτής του ύμνου του Παναθηναϊκού, τον οποίο συνέθεσαν, το 1958, ο Οικονομίδης και ο Μουζάκης.
Στο μεταξύ, από τις αρχές ακόμη της δεκαετίας του 1950, είχε μεταναστεύσει μαζί με την πρώτη του σύζυγό, Κυριακή, στη Γερμανία, προκειμένου να κυνηγήσει το όνειρό του για διεθνή μουσική καριέρα. «Το καλοκαίρι του ’56 κυκλοφόρησε ο πρώτος μου δίσκος και ακολούθησαν και άλλοι, με αρκετά από τα τραγούδια μου να γίνονται τεράστια σουξέ, φθάνοντας ως το Νο 1 των charts.

Παράλληλα, γνώριζαν μεγάλη επιτυχία και στην Αυστρία, στην Ολλανδία, στο Βέλγιο. Από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 καθιερώθηκα και ως συνθέτης και παραγωγός. Είχα το ταλέντο να αντιλαμβάνομαι το σουξέ αμέσως! Παράλληλα, δημιούργησα ένα από τα πιο δημοφιλή συγκροτήματα στη Γερμανία της δεκαετίας του ’60, τους Die Five Tops, ενώ συνεργάστηκα με μερικούς από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες της χώρας» είχε περιγράψει στην τελευταία του συνέντευξη στην «Espresso».
Στα μέσα των 50s άρχισε να εκπαιδεύει στο τραγούδι την έφηβη, τότε, κόρη του Βασιλική (Βίκυ) Λέανδρος, η οποία εξέφρασε την επιθυμία να ακολουθήσει τα χνάρια του. Ηταν μάλιστα εκείνος που έγραψε πολλές από τις πρώτες επιτυχίες της, μεταξύ των οποίων το «Après toi», με το οποίο εκείνη κέρδισε στη Eurovision το 1972, εκπροσωπώντας το Λουξεμβούργο. Η εν λόγω πρωτιά και οι δρόμοι που ανοίχτηκαν μπροστά στην κόρη του τον έκαναν να εγκαταλείψει την επιτυχημένη καριέρα του τραγουδιστή, που διέγραφε με το όνομα «Λεό Λέανδρος», και να αφοσιωθεί στην ανερχόμενη Βίκυ.

Υπέγραφε τη μουσική των τραγουδιών της με το ψευδώνυμο Mario Panas και αναλάμβανε αποκλειστικά την παραγωγή των δίσκων και των συναυλιών της, ενώ παράλληλα έκανε παραγωγές και για άλλους σημαντικούς καλλιτέχνες, όπως ο Χούλιο Ιγκλέσιας, ο Ντέμης Ρούσος και η Νάνα Μούσχουρη.

Μελλοντικά, οι σχέσεις πατέρα και κόρης έμελλε να χαλάσουν. Από το 1993, όταν ο Λέο Λέανδρος δημιούργησε τη νέα του οικογένεια και αποφάσισε να αποσυρθεί από την ενεργό δράση, κάτι άλλαξε. Δυστυχώς, δεν αποκαταστάθηκαν ποτέ. Πέρυσι, μάλιστα, εκείνος της είχε στείλει εξώδικο να μην ερμηνεύσει τα τραγούδια του στο Ηρώδειο, επειδή δεν αναφερόταν το όνομά του στο πρόγραμμα της συναυλίας της.


