Σε πολιτιστικό χώρο προβολής ταινιών του ελληνικού κινηματογράφου μετατρέπεται από το υπουργείο Πολιτισμού η περίφημη «οικία Κοκοβίκου», όπως συνηθίζεται να λέγεται η βίλα στην Πλάκα όπου γυρίστηκε η θρυλική ταινία «Η γυνή να φοβήται τον άνδρα» με πρωταγωνιστές τη Μάρω Κοντού και τον Γιώργο Κωνσταντίνου.
- Από τον Νίκο Νικόλιζα
Πρόκειται για μια ιστορική κατοικία του περασμένου αιώνα, που στο μυαλό και την ψυχή όλων έχει ταυτιστεί απόλυτα με την κωμωδία του Γιώργου Τζαβέλλα, την οποία πρωτόπαιξε στο θέατρο ο μεγάλος Βασίλης Λογοθετίδης με την Ιλυα Λιβυκού.
Στην κινηματογραφική της εκδοχή τόσο οι ρόλοι όσο και οι σπουδαίοι ηθοποιοί, όπως η Μάρω Κοντού, ο Γιώργος Κωνσταντίνου, η Τασσώ Καβαδία, η Δέσπω Διαμαντίδου, ο Σταύρος Ξενίδης, ο Δημήτρης Καλλιβωκάς, η Κατερίνα Γώγου που πρωταγωνιστούσαν έσπασαν τότε τα ταμεία σε όλους τους κινηματογράφους της χώρας. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που η συγκεκριμένη ταινία θεωρείται μία από τις σημαντικότερες του ελληνικού κινηματογράφου, καθώς μέσα από αυτή διατηρούνται τα ήθη και τα έθιμα της εποχής, καθώς και εικόνες από τις γειτονιές της παλιάς Αθήνας.
Πλέον, έπειτα από 60 χρόνια απαξίωσης, το υπουργείο Πολιτισμού προχώρησε στην οριστική απόφαση το οίκημα να πάρει την προγενέστερη κινηματογραφική του μορφή, με σκοπό να προάγει τον πολιτισμό μέσα στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας. Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου που εξέδωσε, «το κτίριο, σε ερειπιώδη κατάσταση σήμερα, έχει χαρακτηριστεί ιστορικό διατηρητέο μνημείο με τον περιβάλλοντα χώρο του, διότι αποτελεί εξαιρετικό δείγμα αθηναϊκού σπιτιού, ενώ η διάσωσή του συμβάλλει στην ιστορία της ελληνικής αρχιτεκτονικής.
Με χρήματα του ΕΣΠΑ
Οι μελέτες για την αποκατάσταση του κτιρίου και του περιβάλλοντος χώρου του εκπονήθηκαν με πόρους του υπουργείου Πολιτισμού. Το έργο χρηματοδοτείται από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Αττικής – ΕΣΠΑ 2021-2027 με 1.700.000 ευρώ. Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη δήλωσε: «Το υπουργείο Πολιτισμού, στο πλαίσιο του σχεδιασμού και της υλοποίησης ενός συνολικού προγράμματος προστασίας και ανάδειξης κτιρίων -ιδιοκτησίας του Δημοσίου- στην Πλάκα, της γειτονιάς που έχει συνδεθεί περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη, με τον χαρακτήρα του ιστορικού κέντρου της Αθήνας, προχωρά στην αποκατάσταση της “οικίας Κοκοβίκου” -όπως επικράτησε να λέγεται το κινηματογραφικό σπίτι του Αντωνάκη και της Ελενίτσας, από την ελληνική ταινία “Η γυνή να φοβήται τον άνδρα”- και τη μετατροπή της σε πολιτιστικό χώρο προβολής ταινιών του ελληνικού κινηματογράφου.
Η διάσωση, η αποκατάσταση και η επανάχρηση ενός κτιρίου-μνημείου, από τα ελάχιστα πλέον σωζόμενα “αθηναϊκά σπίτια” συμβάλλει στην ένταξή του στη σύγχρονη ζωή, ανασυγκροτεί την ιστορική εικόνα του με την ανασύσταση του βασικού συνοδού κτίσματος, μεγάλου μέρους της αυλής σε επαφή με το κτίριο και στην αποκατάσταση του μετώπου του οικοπέδου, με πολλαπλό όφελος για το ανάπτυγμα της οδού και τον ιστορικό τόπο της Πλάκας.
Η αρχιτεκτονική
Η παρουσία του κυρίως κτιρίου μαζί με τα προσκτίσματά του τεκμηριώνεται την περίοδο 1836-1837. Αποτελεί παλίμψηστο λόγω της παρουσίας σωζόμενων ορατών αρχαιοτήτων, σε στάθμη χαμηλότερη από το δάπεδο του ισογείου, τόσο εντός του κτηρίου στην κατώτερη στάθμη του, όσο και στον άλλοτε αύλειο χώρο. Εχει δεχτεί σειρά επεμβάσεων και τροποποιήσεων λόγω μεταλλαγής του αύλειου χώρου του (καθαιρέσεις συνοδών κτισμάτων και μανδρότοιχου), διενέργειας ανασκαφικής έρευνας σε ολόκληρο σχεδόν τον χώρο και στο εσωτερικό του κτιρίου, και συνολικής επισκευής. Η μορφή του ακινήτου διασώζεται σε τεκμήρια εποχής».
